A csütörtöki testületi ülésen Ancsin János képviselő úr felvetette az interpellációknál, hogy miképpen lehetne kihasználnunk még jobban, különösen Kláber-telep fellendítésére az épülő új utat.
Kovács Gábor, az önkormányzat illetékese gyorsan lehűtötte a kedélyeket: a terveket már réges rég elfogadták, és Méntelek aligha kap lehajtót, még ha csoda történik is. Méntelek közössége már igen sokszor körüljárta ezt a témát. Így hát ebben és új iparterületekben reménykedni inkább valóságtól elrugaszkodott fantazmagória, mintsem elérhető cél.
Ugyanakkor városunk közlekedése meg fog változni, ezt tudomásul kell venni, és ez ellen tiltakozni épp annyira ésszerűtlen, mint az évről évre növekvő gépjárműállomány mellett csökkenteni a parkolóhelyeket…
Mit lehetne akkor mégis tenni, ami közelebb áll a realitásokhoz, és a Ladánybene felől érkező plusz forgalmat nem a város belsejébe tereli a Rákóczi utcán át?
A megoldás egy “déli elkerülő” lehetne, ami javarészt a már meglévő dűlőhálózat útvonalait használja, azokat megerősítve, burkolattal ellátva, kiszélesítve (vagy legalább karban tartva).

A térképen jól látható Kláber telep, alul Felső-Méntelek, a jobb alsó sarokban pedig az épülő csomópont, ami már napjainkban is befolyásolja a város közlekedését.
A “déli elkerülő” a Ménteleki úttól kiindulva kihasználná a már meglévő, és csak karbantartást, padkanyesést igénylő, de egyébként jó minőségű bekötő utat. A pirossal jelzett szakaszok burkolatot igényelnének: megkerülve Kláber telepet átvezetne a vasúton, majd a Telepi út végét és a Nyíri út végét érintve a régi határút nyomvonalán a Lisztes dűlőig tartana, amely merőlegesen torkollana a régi 5-ös útba, ahol szemközt a “keleti elkerülő” tervezett torkolata is lenne.
Ez részben az iparterületek és beruházások kérdésére is választ adhatna. Kláber telepen egy jelenleg inaktív iparvágánnyal, teher rámpával ellátott, erősen felújítandó, de barnamezős beruházásra alkalmas (ugye a zöldmezőset nem engedik) ipartelep van, illetve a kastély épülete turisztikailag is hasznosítható. Itt vasúti megállóhely is van. A vasút túloldalán, a fenyvessel szemben egy élelmiszer feldolgozó üzem található, amelynek szintén nagy segítség lenne a szilárd út. A város lakossága a remélhetőleg burkolatot kapó Telepi úton csatlakozhatna fel az elkerülőre, illetve célszerű lenne a Telepi út végétől a Pacsirta utca végéig burkolni a vasúttal párhuzamos dűlőt (és a hozzájuk csatlakozó Piroska Sándor utat valamint a Kalocsa dűlőt, így jelentős gyűjtőutak jöhetnének létre, a város ezen részének forgalmát elterelve a városközponttól). A Nyíri úton át az Akác kft. is a várost megkerülve bonyolíthatná a teherforgalmát, ehhez a Nyíri út szélesítése, karbantartása, esetleg burkolása szükséges. Az út torkolatánál, ugyan már a túloldalt, szintén ipari terület, jelenleg is termelő üzem található. Így ez az út több,már meglévő ipari termelő egységnek is előnyös lehetne.
Méntelek forgalma jelentősebb részben Kecskemét északi elkerülőjén, illetve a Kossuth lakótelep felé éri el az 5-ös utat, és az új autópályát, de Ladánybene, Tatárszentgyörgy és az épülő úttól északra eső területek lakossága és vállalkozásai ezt az elkerülőt használhatnák, nem terhelve Lajosmizse belterületi úthálózatát.
Ez még így is sok-sok km út és temérdek pénz, de még mindig nagyobb a realitása, mint egy ménteleki lehajtónak. Bizonyos elemei pedig, pl. a meglévő utak, dűlőutak karbantartása, szélesítése pedig pont a frissen beszerzett gépeknek köszönhetően kisebb költséggel is megvalósítható.

