„Tanulásmentor diákok”
Nemzeti Tehetség Program
tanulás tanulását segítő műhelymunka
a
Lajosmizsei Fekete István Sportiskolai Általános Iskolában
A 2,5 millió forinttal támogatott pályázat fő céljacéljatanulást segítő módszerek megismertetése negyedik évfolyamos tanulókkal, felsős diáktársaik irányításával az alsó és felső tagozat közötti átmenet megkönnyítése. Emellett az egymás iránti tolerancia növelése, a gyerekek részéről társaik támogatása, tanulási stílus meghatározása, ennek megfelelő tanulási technikák elsajátítása is megvalósult.
Az egész tanéven átívelő foglalkozások során hetedikes tanulók játékos, interaktív formában ismerkednek meg a tanulási technikákkal4X5 fős csoportokban, összesen 20-an, 4 blokkban. Az első blokk nyitásaként együttműködést segítő tréningen vettek részt.
Decemberben a 4.b és 4.d osztályos diáktársaiknak délutánifoglalkozás keretében Headbenz és Swish társasjátékok használatát tanították meg, online keresztrejtvényt adtak fel nekik. A játékok során végig támogatták, segítették alsó tagozatos diáktársaikat. Cél volt az együttműködés, a kérdésfeltevés, szóbeli kommunikáció, logikai képességek, térlátás fejlesztése volt.
A pályázat második blokkjában a már összeszokott 7. évfolyamos csoportok megalkották:
- kreatív, önálló algoritmizálást segítő tantermi “szőnyeg”-üket, különálló darabokból,
- szabaduló szoba tervét tanterem méretéhez igazítva,
- Genial.ly felület megismerése után az online térbeli szabaduló szobáját.
Ezt követően újra játékdélutánra invitálták a 4.b és 4.d osztályos tanulókat.
- Bee-bot pályát használtak a hetedikesek által készített pályaelemekkel, utasításokkal. Közben játékos utazást tettek a magyar nyelvtan, magyar irodalom és a természettudomány világába.
- A tantermi szabadulószoba játék során vicces, kreatív feladatok megoldása történt a helyesírás, olvasás, mértékváltás, természettudomány, építkezés világában.
- Genial.ly – az online szabadulószoba feladatainak megoldása – meglepő kérdésekre, nem meglepő válaszok születtek. Bebizonyosodott, hogy kiválóan ismerik iskolájukat.
A pályázat harmadik blokkjában a 7. évfolyamosok megtervezték:
- saját logójukat,
- gondolattérképet készítettek rajzos, majddigitális formában digitális rajztábla segítségével.
Az újabb játékdélutánon a 4.b és 4.d osztályos tanulók
- Megismerték a gondolattérkép készítésének előnyeit, módszereit.
- Környezetismereti tanulmányaikat foglalták össze a digitális rajztábla, illetve rajzolóprogram (SketchBook) segítségével.
A pályázat negyedikblokkjában a 7. évfolyamosokúj eszközöket készítették:
- mozgáskoordinációt fejlesztő vonalvezetéses lépőszőnyegek,
- auditív tanulástechnika elsajátítását segítő powerpoint készítése – hangok felismerése,
- illatok felismerésére – fűszerek válogatása,
- érzékelés tapintással – alakzatok készítése vonalvezetéssel,
- feladat megoldóinak kiválasztásához festett betűk, számok készítése.
A negyedik játékdélutánon a 4.b és 4.d osztályos tanulók kipróbálták az elkészült ezközöket: a vonalvezető lépést segítő szőnyegeket. Hangokat, illatokat, alakzatokat ismerhettek fel. A játék izgalmát növelték a gyerekeknek kiosztott számok, betűk. Így a szerencsekereket forgatva véletlenszerűen kerültek sorra egy-egy játék kipróbálásában. A foglalkozás végén mindenkinek lehetősége volt az összes feladatot megoldani.
A bevont 20 hetedik évfolyamos tanulónak lehetősége nyílt két alkalommal Budapestre utazni, először az Illúziók Múzeumát, majd a Csodák Palotáját tekinthették meg.
A pályázat záró rendezvénye az intézményben rendezett kiállítás, ahol a tanév közben beszerzett, alkotott játékokat az iskola többi tanulója is kipróbálhatja.
A programba bevont tanulók, pedagógusok visszajelzései pozitívak. A beszerzett játékok, elsajátított módszerek, a létrehozott tanulást segítő feladatok, játékok hosszabb távon beépülnek az intézmény szakmai tevékenységébe.
A pályázat megvalósításáért felelős pedagógus: Kővágóné Kálmán Klára; a megvalósításban részt vevő, a hetedikes csoportokat vezető pedagógusok: Marton Mariann, Szappanos Csilla, Kontra Attila; a 4. évfolyamos foglalkozásokat segítő pedagógusok Hagerné Terenyi Rita, Nagyné Orlov Mariann osztályfőnökök voltak.