A biztonságos közlekedés érdekében a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság felhívjaa figyelmet az őszi-téli időjárás veszélyeire és a megváltozott útviszonyokra.
Télen jellemző a ködös, párás idő, a nappalok rövidülése miatti romló látási viszonyok, a szinte folyamatosan nedves és csúszós útburkolat. Ezek a tényezők jelentősen növelik a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Emiatt is nagyon fontos, hogy jól felkészítsük magunkat és járműveinket az őszi-téli időszakra.
Hogyan készítsük fel járműveinket?
A gépjárműveket ajánlatos alaposan átnézni, azon minden biztonsági berendezést átvizsgálni. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Fontos a jól működő ablaktörlő és a megfelelő ablakmosó folyadék használata, illetve célszerű jégkaparót vagy jégoldó sprayt készíteni az autóba. A téli hónapokra történő felkészüléskor fontos szem előtt tartani, hogy a nyári gumi 7 Celsius-fok alatt már nem teljesíti megfelelően feladatát. A jól megválasztott téli autógumikkal jelentősen lerövidül a féktávolság, amelyhez elengedhetetlen a fékek, a futómű és a gumik kifogástalan állapota is. A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát azok állapota is jelentősen befolyásolja.
Nekünk is fel kell készülnünk a megváltozott időjárási-, látási- és útviszonyokra!
Gyakran tapasztalhatunk ködfoltokat, még jó látási viszonyok mellett is. Váratlanul érkezhetünk egy ködös területre, ahol a látótávolság hirtelen lecsökken. Ekkor nem szabad pánikszerűen fékeznünk, mert a mögöttünk közlekedő ilyen esetben könnyen „utolér” bennünket. Ezért fontos, hogy ködös szakaszt észlelve előre csökkentsük le a sebességet. A sűrű ködben tompított világítást használjunk, ha van, akkor a ködlámpát is.
A téli időszakra jellemző nedves, nyálkás, esetenként falevelekkel borított, jeges, havas utak komoly odafigyelést igényelnek. Számítsunk rá, hogy nedves útfelületen jelentősen nő a fékút, a féktávolság, a hirtelen fékezéssel nagymértékben nő a megcsúszás, kifarolás, adott esetben a pályaelhagyás veszélye is. Ilyen útviszonyok között a megengedettnél is alacsonyabb sebességgel közlekedjünk, óvatos, finom fékhasználatra törekedjünk, és kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat.
A távolságbecslő képességet a pára és a köd erősen rontja, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolibbnak látjuk, így célszerű növelni a követési távolságot és csökkenteni a sebességet.
A meteorológiai előjelzések alapján az elkövetkezendő időszakban rendszeresen kell számítanunk az időjárás változásaira, gyakran hidegfrontokra. Ezen túl eleinte főleg hajnalban és reggel, de napközben is ködös útszakaszok nehezíthetik közlekedésünket. A biztonságos közlekedést mindkét tényező jelentősen befolyásolja, ezért nem árt tudni, hogyan igazodjunk a változásokhoz, és miként változtassuk meg közlekedési szokásainkat hidegfront, illetve köd esetén.
Fontos, hogy hidegfront esetén tompulnak a reflexek, ezért ilyenkor jellemzően magas a figyelmetlenség miatt bekövetkezett balesetek száma. Érdemes azt is megjegyezni, hogy az életkor előre haladtával egyre érzékenyebben reagálunk a frontokra, az időjárás-változásokra.
A köd a hűvös, de még nem kemény fagyos időszakok jellemzője. Legfőbb veszélye, hogy jelentősen akadályozza, szélsőséges esetben akár el is lehetetleníti a közúti közlekedést. Nem csak a láthatóságot korlátozza, hanem egyéb veszélyeket is rejt. Mindezekre tekintettel a ködben történő biztonságos járművezetés speciális felkészültséget igényel.
A köd különösen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, s a járművezető nem tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelennek meg előtte (különösen éjjel). Ezzel szemben lakott területen belül valamivel könnyebb a helyzet, mert a közvilágítás fénye részben áttöri a ködöt, de a sűrűbben haladó járművek által keltett légmozgás és egyéb körülmények miatt lényegesen jobb a láthatóság.
A legfontosabb szabály, hogy ködös útszakaszokon óvakodjunk az eltúlzott sebességtől! A megengedett sebességhatárt soha ne lépjük túl, gyakran még a megengedett sebesség felső határa, annak közelsége is eltúlzott lehet!
Nagyon fontos továbbá a követési távolság növelése. Igen nehéz megbecsülni a biztonságos követési távolságot köd esetén. Ezért tartsunk az előttünk haladótól olyan távolságot, hogy járművünkkel annak hirtelen fékezése esetén is meg tudjunk állni! A szakértők azt tanácsolják, hogy a minimális követési távolság legalább akkora legyen, mint amit az adott sebességgel haladva járművünk két másodperc alatt megtesz!
Köd esetén tartózkodjunk az előzéstől! Vegyük fel a sorban haladók tempóját, megfelelő követési távolságot tartva (ilyenkor a tömeges „ráfutásos” ütközések veszélye igen magas).
Köd esetén használjunk ködfényszórót! Amennyiben járművünk ezzel nem rendelkezik, akkor a tompított fényszórót kell bekapcsolni! A távolsági fényszóró használata kifejezetten kerülendő, hiszen az erős fény a páraszemcsékről visszaverődve vakító, átláthatatlan fehér falat képez!
Haladásunk során számoljunk az úttesten gyalogos, kerékpáros, vagy lassú jármű közlekedésére, meghibásodott jármű megjelenésére, melyek észlelése a ködben ugyancsak jelentősen korlátozódik! Amennyiben kiszállunk a járműből, lakott területen kívüli útszakaszokon mindig vegyük fel a fényvisszaverő mellényt, ami észlelhetőségünket és ezáltal biztonságunkat sokszorosára növeli!
Forrás és további ajánlások itt: